17 Nisan 2013 Çarşamba

İstanbul Yedi Tepe, Biz Altıncı Tepede

Yedi tepe üzerine kurulmuş bir şehir İstanbul. Bu yedi tepe defalarca kez şarkılara, şiirlere konu olmuş. Müziğin üstadı “Sana dün bir tepeden baktım Aziz İstanbul” diyerek, sürgündeki şair ise “Yedi tepeli şehrimde bıraktım gonca gülümü” diyerek İstanbul’un yedi tepesini anmış. Peki, bu tepeler nerede?İstanbul’da yaşayan bir çok kişi bu soruyu cevaplarken kuşkusuz Çamlıca diye başlayacaktır. Ben de yakın zamana kadar en meşhur tepesi olarak Çamlıca’yı sayardım. Oysa yedi tepe hiç de bizim bildiğimiz tepeler değilmiş. Öncelikle, yedi tepenin yedisi de sur içinde yer alıyor ve her tepe önemli bir cami barındırıyor. Bu tepeler şunlar: Sultanahmet, Çemberlitaş, Beyazıt, Fatih, Yavuz Selim, Edirnekapı ve Kocamustafapaşa.

Hafta sonu 6.tepe olan Edirnekapı’ya gittik. Edirnekapıda iki önemli eser bulunuyor. Kariye Müzesi ve Mihrimah Sultan Cami. Bu yazımda Kariye Müzesi’nden bir sonraki yazımda da Mihrimah Sultan Camii’nden bahsetmek istiyorum.
Edirnekapı'yı çevreleyen surlar...
Kariye Müzesi
Kariye müzesi, Doğu Roma İmparatorluğu döneminde kurulan Khora manastırının merkezindeki kiliseyi oluşturuyor. Khora eski yunancada “kırsal alan” demekmiş. Bu manastır da o zaman ki İstanbul’un dışında kaldığı için Khora kelimesi ile adlandırılmış. Kilisenin en önemli özelliği iç duvarlarını ve tavanlarını süsleyen mozaik ve freskler.
Kariye önden görünüş...
Öğleden sonra Kariye Müzesi’ne vardığımız zaman ilk iş olarak müze kartımızı yeniledik. Ardından da kiliseye giriş yaparak içini gezmeye başladık. Kilisenin içinde Hz.Meryem’in ve Hz.İsa’nın hayatını anlatan mozaik sahneler bulunmakta. Yalnız burada önemli bir nokta var. Girmeden evvel sesli rehber almak gerekiyor. Çünkü sesli rehber olmazsa mozaiklerde anlatılan sahneler anlaşılmıyor. Biz ilk girdiğimizde sesli rehber almamıştık baktık olacak gibi değil, çıkıp sesli rehber alarak geri döndük.

Kariye küçük bir kilise. Yarım saatte detaylı olarak gezilebiliyor. Osmanlı döneminde cami olarak kullanılmış. Mozaik ve freskler kireç ile örtüldüğü için günümüze kadar korunarak gelmiş. Kilisenin içinde çektiğim bazı fotoğraflar aşağıda yer almakta.
Hz Meryem'in ataları sahnesi
Hz.Meryem doğumu ve çocukluğu
Katliamın emredilmesi sahnesi
Diriliş Sahnesi
Kariye’yi gezdikten sonra ise çok yakınında yer alan Mihrimah Sultan Camii’ne gittik. Mihrimah Sultan Camisine de inşallah bir sonraki yazımda yer vermek istiyorum.

1. Ne güzel bir gezi olmuş. Hakikaten İstanbul ayrı bir şehir.
    Bundan yaklaşık 4yıl evvel gitmiştik Kariye Müzesine ve yeniden gitmek istediğimiz müzelerden biri. Özellikle diriliş sahnesi muhteşem.

2. Ben ilk kez gittim Gülşah Hanım ve gittiğime değdiğini düşünüyorum :)Aynen sizin gibi ben de bir kez daha gezebilirim.

1. Orada ki ve diğer müzede ki turistlerin ellerinde hep broşürler var ve resim resim takipe dip okuyarak bakıyorlar. Eşime dedim ki; ne güzel yapıyorlar aslında daha bilinçli geziyorlar. Bu yüzden ikinci kez gitmek istiyorum :)))
      Bana Gülşah demeniz yeterli :)

2. Aynen sana katılıyorum Gülşah.Bize girişte broşür vermemeleri kötü.Sesli rehberin işte biraz faydası oluyor.

3. kariye ye çok MOLLA AŞKI CAFE var, bir dahaki sefere orada da çay içmenizi öneriyorum :))

4. Şimdi önerdiğiniz yere internetten baktım.Manzarası çok güzelmiş.Bir daha o tarafa yolum düşerse tavsiyenize uyacam, teşekkürler...